Висновок: |
Метою дослідження магістерської роботи було дослідження теоретико-методологічних засад взаємодії органів влади та місцевого самоврядування в системі соціально-економічного розвитку регіонів України, а також їх практичне втілення на прикладі Снятинського району Івано-Франківської області. Відповідно до вказаної мети були вирішені такі завдання: узагальнені існуючі науковій літературі теоретико-методологічні організації роботи органів виконавчої влади та місцевого самоврядування; охарактеризовано соціально-економічне становище та розвиток Снятинського району; розкрито сутність регіональної політики Івано-Франківської ОДА у сфері соціально-економічного розвитку району; показана роль місцевого самоврядування у соціально-економічному розвиткові району; дана оцінку Стратегії економічного та соціального розвитку Снятинського району до 2011 року; накреслено шляхи вдосконалення взаємодії органів виконавчої влади та місцевого самоврядування. Внаслідок системного аналізу теоретико-методологічних основ організації роботи органів виконавчої влади та місцевого самоврядування та їх взаємодії щодо покращення соціально-економічного розвитку на регіональному рівні, ми можемо зробити наступні висновки. 1. Існуюча зараз система інститутів публічного (державного) управління обслуговує не стільки загальнодержавні, скільки вузько корпоративні чи приватні інтереси, а система публічного управління на місцевому рівні (органи місцевого самоврядування) фактично не функціонують, так як їх самоврядні повноваження обмежені і не забезпечені ні з матеріальної (фінансової) ні з правової точки зору. Адміністративна реформа передбачає вдосконалення, раціоналізацію всієї системи публічного управління, т.зв. "публічної адміністрації” від Кабінету Міністрів України до виконавчих органів місцевих рад. Важливим є співвідношення власних і делегованих повноважень місцевого самоврядування. Нелогічним є існуючий стан, коли Закон "Про місцеве самоврядування в Україні” містить 67 власних повноважень виконавчих органів рад, а делегованих – аж 80. В ході реформи системи територіального управління в Україні слід, на нашу думку, зробити перерозподіл повноважень між центральними і місцевими органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування на користь останніх з метою наближення надання адміністративних та громадських послуг безпосередньо до їх споживачів, а також розвантаження центральних органів виконавчої влади від невластивих для них функцій оперативного господарського та соціального управління і створення умов для проведення більш ефективної політики у вирішенні питань загальнодержавного значення тощо. 2. Обєктом дослідження в даній роботі був Снятинський район Івано-Франківської області. Снятинщина – складова частина Покуття, південно-східного "кута" Галичини між річками Дністром, Прутом, Черемошем і Карпатами. Головні центри – місто Снятин, якому 840 років і 550 років від отримання ним Магдебурського права, і селище Заболотів, якому виповнилось 420 років від перших письмових згадок. З заходу на схід населені пункти перетинають річки Прут і Черемош. 3. Взаємодія Івано-Франківської обласної державної адміністрації з центральними та місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування, підприємствами, установами та організаціями здійснюється згідно із Законом України "Про місцеві державні адміністрації" керівництвом, управліннями, відділами, іншими структурними підрозділами обласної державної адміністрації на відповідних рівнях з метою забезпечення чіткого і злагодженого їх функціонування шляхом визначення завдань, погодження планів і дій, здійснення контролю за дотриманням чинного законодавства при їх реалізації, обміну оперативною управлінською інформацією, проведення спільних засідань, нарад та інших заходів. 4. Пріоритетами діяльності Івано-Франківської ОДА у 2006 році у сфрері соціально-економічного розвитку регіонів області були: забезпечення економічного зростання, збільшення доходів місцевих бюджетів, зменшення рівня безробіття, підвищення реальних доходів населення, реалізація державної політики в галузі соціального забезпечення соціально незахищених громадян. Щоб досягти цього, в 2006 році використовувались як традиційні організаційні форми та методи роботи, так і запроваджувалися нові. Варто відзначити, що найвищі темпи приросту обсягів продукції були досягнуті також на підприємствах Снятинського району (39,3 відс.), також значно зросли обсяги будівельних робіт в районі. Підприємства житлово-комунального господарства Снятинського району забезпечили стабільну роботу з надання населенню, закладам бюджетної сфери комунальних послуг. 5. Значну роль у соціально-економічному розвиткові району відіграє якісна організація роботи органів місцевого самоврядування – територіальної громади та Снятинської районної ради. Органи місцевого самоврядування Снятинського району здійснюють владу, яка за своїми ознаками є публічною, і в процесі її здійснення виникають відповідні публічно-правові відносини. Так, діяльність органів місцевого самоврядування характеризується такими притаманними органам публічної влади рисами, як наявність владних повноважень, обов’язковість прийнятих рішень для всіх фізичних та юридичних осіб, що перебувають на території, у межах якої діють відповідні органи місцевого самоврядування, та ін. Наприклад, за результатами Всеукраїнського конкурсу проектів та програм розвитку місцевого самоврядування у 2006 році переможцями конкурсу визнано шість проектів Івано-Франківщини. Снятинська районна рада здобула грант за проект "Модель інтеграції сільськогосподарських товаровиробників в обслуговуючі кооперативні структури на рівні району”, на реалізацію якого отримає 405,2 тис. грн. Ще 138 тисяч грн. рада виділить з місцевого бюджету. 6. Стратегія соціально-економічного розвитку Снятинського району до 2011 року була прийнята рішення Снятинської районної ради від 19 лютого 2004 року "Про Стратегію розвитку району”. Згідно Стратегії, основні зусилля слід звернути на: економіку: сільське господарство; переробна промисловість; туристично-рекреаційний комплекс; соціальний розвиток: освіту; охорону здоров’я культура; розвиток підприємництва; охорону авколишнього середовища і екологічну безпеку. В основу Стратегії економічного та соціального розвитку Снятинщини покладена ідея сталого розвитку. Стратегічною метою розвитку регіону є стійкий ріст добробуту населення на основі раціонального використання наявного ресурсного потенціалу, створення регіональної високоефективної, соціально орієнтованої ринкової економічної системи, сприятливих умов для підприємницької діяльності, збереження навколишнього середовища і забезпечення екологічної безпеки 7. Бачення майбутнього Снятинського району конкретизується так: 1. Зростання добробуту населення до рівня європейських стандартів. 2. Формування екологічно чистого регіону з раціональним та ефективним використанням природно-ресурсного потенціалу і стабільним розвитком економіки. 3. Досягнення високого рівня соцільно-культурного і духовного розвитку. 4. Збереження екологічно-чистого довкілля, привабливого для організації дозвілля, туризму, рекреації співвітчизників та іноземців. 8. Відсутність узгодження діяльності центральних та місцевих органів виконавчої влади і органів місцевого самоврядування у сфері державного стимулювання розвитку регіонів та їх частин (район, населений пункт) не дозволяє ефективно вирішувати питання подолання надмірної асиметрії в рівнях економічного та соціального розвитку адміністративно-територіальних одиниць, стану депресивності окремих територій, фактично відсторонює органи місцевого самоврядування від визначення пріоритетних напрямів регіонального розвитку, не заохочує ці органи повніше виявляти та використовувати внутрішній природний, економічний, науковий, трудовий потенціал кожного регіону та його частин. Для вирішення цієї проблеми мають бути запроваджені механізми визначення та реалізації (в т.ч. на основі спільного фінансування) заходів центральних та місцевих органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування щодо розв'язання проблем соціально-економічного розвитку відповідних адміністративно-територіальних одиниць. Можна зробити висновок, що лише укрупнення сiльських рад Снятинського району, якi не мають жодних матерiальних засобiв для розв’язання своїх господарських проблем, дасть змогу на бiльшiй ресурснiй базi самостiйно здiйснювати окремi соцiально-економiчнi заходи. |