Висновок: |
Мета дослідження полягала у загальній характеристиці теоретико-методологічних засад системи управління якістю в органах влади, а також їх практичному втіленню на прикладі запровадження системи управління якістю у владних органах Івано-Франківської області. Відповідно до вказаної мети у магістерській роботі були виконані наступні завдання: розкрито теоретико-методологічні засади розробки системи управління якістю та її роль в діяльності органів влади; охарактеризовано запровадження системи управління якістю в органах виконавчої влади України; дана характеристика діяльності Івано-Франківської ОДА щодо запровадження системи управління якістю в органах виконавчої влади; висвітлено методичні рекомендації щодо розроблення та впровадження систем управління якістю відповідно до стандарту ДСТУ ISO 9001-2001; показано оптимальні шляхи запровадження системи управління якістю в органах влади Івано-Франківської області. Отже, внаслідок системного аналізу системи управління якістю та її практичного запровадження в органах влади Івано-Франківської області, ми можемо зробити наступні висновки: 1. Як свідчить міжнародний досвід, одним з найбільш ефективних механізмів підвищення якості роботи органів державної влади з точки зору потреб споживачів є впровадження у їх діяльність стандартів і процедур, які приводять системи управління в державному секторі до єдиних з бізнес-сектором. Одним з прикладів такої ефективної стандартизації є запровадження в органах державної влади стандарту управління якістю ISO 9001:2000. 2. Перший стандарт ISO було розроблено у 1986 році. Він визначав вимоги до внутрішньої діяльності будь-якої організації, необхідні, щоб забезпечити постійне задоволення потреб споживачів. Стандарт дає відповідь на запитання: яким чином повинна бути побудована діяльність організації, щоб споживачі були впевнені, що якість послуг, які їм надаються, буде стабільною протягом тривалого часу та буде постійно покращуватись. 3. 11 травня 2006 року Кабінет Міністрів України прийняв рішення про запровадження системи управління якістю відповідно до міжнародних стандартів ISO серії 9000 в органах виконавчої влади України, схваливши відповідну Програму постановою за № 614. 4. Івано-Франківською облдержадміністрацією спільно з ДП «Івано-Франківськстандартметрологія» розроблено і затверджено головою облдержадміністрації розпорядження № 471 від 15.08.2006 р. «Про запровадження системи управління якістю в органах виконавчої влади». Даним розпорядженням голови адміністрації затверджено склад Координаційної Ради та Положення про Координаційну Раду з якості обласної державної адміністрації. Також затверджено заходи щодо запровадження та забезпечення функціонування системи управління якістю в апараті, структурних підрозділах обласної державної адміністрації, районних державних адміністраціях та Програму запровадження системи управління якістю в апараті обласної державної адміністрації. 5. Система управління якістю, що створена відповідно до міжнародних стандартів ISO серії 9000, спрямована на забезпечення високої якості продукції, процесів, робіт та послуг. За функціональним призначенням міжнародні стандарти ISO серії 9000 є універсальними. Вони застосовуються на всіх етапах виробництва продукції і надання послуг підприємствами, установами та організаціями незалежно від форми власності та виду їх діяльності. 6. Необхідність розроблення Програми запровадження системи управління якістю в органах виконавчої влади обумовлена: відсутністю єдиних для всіх органів виконавчої влади стандартів і процедур діяльності; недостатньою орієнтованістю діяльності органів виконавчої влади на задоволення потреб споживачів, зокрема у сфері надання послуг; низькою якістю значної кількості послуг, що надаються органами виконавчої влади; потребою у здійсненні додаткових заходів щодо запобігання проявам корупції серед посадових осіб, уповноважених на виконання функцій держави. 7. Запровадження системи управління якістю в органах виконавчої влади відповідно до міжнародних стандартів ISO серії 9000 сприяє оптимізації процесів планування, розподілу ресурсів, а також визначенню додаткових підходів до об'єктивного оцінювання результатів їх діяльності. 8. У процесі інтеграції України до ЄС необхідно реформувати систему державного управління, а ефективним засобом для цього є запровадження системи управління якістю в органах виконавчої влади відповідно до вимог ДСТУ ISO 9001-2001. 9. Мета Програми полягає у підвищенні результативності та ефективності діяльності органів виконавчої влади. Завданням Програми є запровадження системи управління якістю в органах виконавчої влади відповідно до вимог ДСТУ ISO 9001-2001. 10. Виконання Програми дасть змогу: підвищити результативність та ефективність державного управління, зокрема в результаті зменшення необгрунтованих витрат, в тому числі витрат часу; урахувати в діяльності органів виконавчої влади потреби споживачів у конкретних послугах та забезпечити належну якість їх надання; здійснити чітку регламентацію діяльності посадових осіб, уповноважених на виконання функцій держави; визначити перелік послуг, що надаються органами виконавчої влади; забезпечити прозорість прийняття управлінських рішень та підвищити якість; забезпечити формування позитивного міжнародного іміджу України. Охарактеризувавши, проблеми і перспективи у сфері якості, а також опрацювавши пріоритетні напрямки підвищення ефективності діяльності органів виконавчої влади, запровадження системи управління якістю в органах виконавчої влади, ми вважаємо, що: 1. Реалізація проголошеного курсу на вступ до СОТ та європейську інтеграцію України вимагає прискорення реформування системи державного управління. Запровадження в органах виконавчої влади системи управління якістю на засадах ДСТУ ISO 9001-2001 є дієвим інструментом сприяння підвищенню ефективності діяльності органів виконавчої влади та формування позитивного іміджу влади серед громадян України, бізнесових кіл та міжнародної спільноти. 2. З метою підвищення ефективності діяльності органів виконавчої влади та реформування системи державного управління вважати за доцільне Головдержслужбі, Держспоживстандарту, Мінекономіки, Мінфіну України, іншим органам виконавчої влади всіх рівнів визнати прискорення процесу запровадження систем управління якістю відповідно до ДСТУ ISO 9001-2001 серед пріоритетних напрямків роботи. 3. Вважати за доцільне у центральних та місцевих органах виконавчої влади: - якнайширше залучати до розроблення систем управління якістю власний персонал усіх категорій, в першу чергу – вищого керівництва; - в межах затверджених штатних розписів розглянути можливість виділення людських ресурсів для створення систем управління якістю, зокрема перерозподілу функціональних обов'язків окремих спеціалістів або структурних підрозділів. 4. Кінцевий результат системного підходу до процесу запровадження системи управління якістю в органах виконавчої влади України безумовно залежить від злагодженості та послідовності виконання Програми запровадження системи управління якістю в органах виконавчої влади, яка затверджена постановою Кабінету Міністрів України від 11 травня 2006 року № 614. Потребує чітке визначення відповідальних за проведення етапів запровадження систем управління якістю в центральних та місцевих органах виконавчої влади (навчання фахівців, розроблення, консультаційне супроводження під час впровадження, сертифікація). Враховуючи викладене, доцільно доручити Держспоживстандарту України спільно з Головдержслужбою України та УАЯ (за згодою) розробити проект рішення Уряду щодо визначення механізму та відповідальних за виконання основних етапів запровадження системи управління якістю (навчання фахівців, розроблення, консультаційне супроводження під час впровадження, сертифікація). 5. Методичні рекомендації щодо розроблення та впровадження системи управління якістю відповідно до стандарту ДСТУ ISO 9001-2001 в центральних апаратах міністерствах, інших центральних органах виконавчої влади, апаратах Ради міністрів Автономної Республіки Крим, обласних, Київської та Севастопольської міських держадміністраціях, які розроблені Держспоживстандартом України, УАЯ та Головдержслужбою України мають стати основою для проведення робіт на першому етапі. При цьому необхідно активізувати інформаційно-роз′яснювальну роботу з питань запровадження системи управління якістю, зокрема шляхом проведення у регіонах семінарів, "круглих столів" для представників місцевих органів виконавчої влади. 6. Доцільно доручити Держспоживстандарту та Головдержслужбі України спільно із УАЯ (за згодою) опрацювати питання створення і функціонування Консультаційного центру для органів виконавчої влади з питань запровадження системи управління якістю та відповідної електронної довідкової бази даних з цих питань. 7. Слід Головдержслужбі, МОН, Держспоживстандарту України та УАЯ (за згодою) опрацювати питання запровадження курсу "Системи управління якістю в органах виконавчої влади" у вищих навчальних закладах, що здійснюють підготовку магістрів за спеціальністю "Державна служба" в освітній галузі "Державне управління", а також внесення змін до програми підвищення кваліфікації державних службовців. 8. Головдержслужба України повинна надати пропозиції до Кабінету Міністрів України щодо: - системи вивчення, узагальнення і поширення кращого міжнародного досвіду діяльності апаратів органів виконавчої влади з використанням, зокрема, можливостей інструменту Twinning. - створення та функціонування централізованої системи моніторингу задоволеності населення (підприємств, організацій) якістю послуг, що надаються органами виконавчої влади та взаємної задоволеності якістю послуг, що органи виконавчої влади надають один одному. 9. Держтелерадіо України має сприяти постійному висвітленню процесу запровадження систем управління якістю в органах виконавчої влади та поширенню досвіду органів виконавчої влади всіх рівнів. 10. Потрібно чітко визначити фінансові ресурси для забезпечення запровадження систем управління якістю (навчання, консультаційне супроводження, сертифікаційні роботи), у тому числі накреслити шляхи залучення коштів міжнародних фінансових інституцій та програм міжнародної технічної допомоги. 11. Міністерствам, іншим центральним органам виконавчої влади, Раді міністрів Автономної Республіки Крим, обласним, Київській та Севастопольській міським державним адміністраціям доцільно в межах затверджених на 2007 рік видатків на утримання передбачити кошти на виконання етапів запровадження системи управління якістю у центральних апаратах. 12. З метою ефективного використання бюджетних коштів слід Кабінету Міністрів України дати відповідне доручення Мінекономіки та Головдержслужбі України опрацювати питання залучення коштів для запровадження систем управління якістю в органах виконавчої влади. |