Метою магістерського дипломного дослідження була розробка концептуально-теоретичних кримінально-правових засад розкриття та розслідування тероризму в Україні і формулювання на цій основі науково обґрунтованих пропозицій і рекомендацій щодо подальшого вдосконалення антитерористичного законодавства України.
Для досягнення поставленої мети були вирішені наступні завдання: висвітлені теоретичні засади розкриття та розслідування тероризму з позицій криміналістики; проаналізовано організаційне забезпечення розкриття та розслідування тероризму; досліджено криміналістичні аспекти розкриття та розслідування тероризму.
Внаслідок системного аналізу проблем розкриття та розслідування тероризму, ми можемо зробити наступні висновки, а саме такі:
1. Злочинна діяльність проти миру і безпеки людства, насамперед поширення міжнародного тероризму, загроза використання з терористичною метою ядерних та інших об’єктів на території України, небезпека техногенного, у тому числі ядерного та біологічного тероризму, комп’ютерний тероризм віднесені згідно ст. 7 Закону України "Про основи національної безпеки України” від 19 червня 2003 року до основних реальних та потенційних загроз національній безпеці України. Події, що відбуваються останнім часом у світі, свідчать про загрозливу, швидко прогресуючу модифікацію цього небезпечного явища. Проблема набула особливої актуальності нині, коли відбувається ескалація тероризму у світі. Політичні, етнічні, екстремістські угруповання майже щоденно здійснюють акти тероризму, про які постійно повідомляють засоби масової інформації.
2. Тероризм є складною науковою проблемою, розв’язання якої потребує застосування системно-комплексного міжгалузевого підходу. Тероризм як соціальне явище вимагає досліджень в галузі кримінального, адміністративного, конституційного, міжнародного права, кримінології, політології, соціології, психології, економічної, військової та інших наук. Отже, перед правоохоронцями на сучасному етапі стає складне завдання з запобігання і розкриття терористичних актів, а також питання більш тісної координації співробітництва між державами в боротьбі зі злочинами, тісно пов'язаними з тероризмом, включаючи обіг наркотиків, незаконну торгівлю зброєю, «відмивання грошей» і контрабанду ядерних та інших смертоносних матеріалів. Враховуючи тісні зв'язки, активні міграційні процеси між державами СНД та іншими державами світу, є можливості в'їзду в Україну чи транзит через державу членів міжнародних терористичних організацій, незаконних воєнізованих формувань країн СНД, які в'їжджають у нашу країну з місць локальних збройних конфліктів.
3. Отже, під поняттям «розслідування» терористичних актів ми розуміємо – здійснювану відповідно до українського законодавства і норм міжнародного права діяльність суб’єктів боротьби з тероризмом, спрямовану на швидке та повне розкриття злочину, викриття винних та забезпечення правильного застосування законодавства, припинення та попередження вчинення терористичних актів, з метою захисту прав і свобод людини і громадянина та держави, а «розкриття» терористичного акту – це одне з найважливіших завдань розслідування, діяльність по реалізації однієї із поставлених задач розслідування, яка включає в себе встановлення всіх необхідних обставин, що підлягають доказуванню в кримінальній справі.
4. Процес розкриття та розслідування терористичних актів як специфічний вид практичної діяльності характеризується рядом особливостей: наявністю загальної мети і призначення слідчих, розшукових дій, оперативних заходів і тактичних операцій, що потребує чіткої взаємодії суб’єктів розкриття злочину; значними масштабами виконуваних цими спеціалістами функцій в умовах дефіциту корисної інформації; жорстким лімітом часу і протидією зацікавлених у результатах розслідування осіб.
5. Потрібно відзначити, що Україна поступово виступає за усунення будь-яких перешкод на шляху об'єднання зусиль для протидії тероризму. Бере участь у підготовці та ратифікує цільові конвенції з провідними закордонними країнами про інформаційну взаємодію і проведення спільних операцій з боротьби з тероризмом. Бере активну участь у багатосторонніх і двосторонніх актах про правову допомогу між країнами СНД.
6. Одне з основних завдань міжнародного співробітництва має полягати в забезпеченні більшого узгодження систем кримінального правосуддя шляхом підвищення стандартів країн з більш слабкими системами кримінального правосуддя в цілому, або розробці національних нормативних актів, спрямованих безпосередньо на боротьбу з тероризмом. Дуже важко ліквідувати «держави-схованки» і забезпечити максимально можливу узгодженість національного законодавства у боротьбі з транснаціональним тероризмом різних країн.