ВИСНОВОК
Правове виховання школяра має два тісно пов’язаних між собою аспекти. З одного боку, воно орієнтує на вирішення конкретних завдань, що стоять перед учнями на сьогоднішній день, а з другого – повинно дати школяреві перспективу на майбутнє. Суть правового виховання школяра саме у перспективності: необхідно навчити кожну молоду людину не тільки виконувати вимоги закону, а проявляти активність у здійсненні законності і встановленого правопорядку.
Правове виховання ґрунтується на точнім знанні правових фактів і явищ. Знання закону – перша і основна умова правового виховання. Проте просте засвоєння тих чи інших норм права нерідко буває нейтральним процесом, якщо правові факти і явища не відібрані з певних позицій, якщо їх вивчення належним чином не організоване, якщо вони не виховують особистість у потрібному для суспільства напрямі. Для нормального функціонування закону і суспільства, його поваги і неухильного, добровільного виконання всіма громадянами необхідне виховання не тільки поваги до права, до закону, але й до органів міліції, суду, прокуратури, а також до осіб, які стоять на охороні законів. Виховуючи нетерпиме ставлення до антисуспільних проявів, не слід зводити таке виховання до формування такого ставлення до людини, яка вчинила проступок. Правове виховання не можна зводити лише до формування правової свідомості особистості. Правосвідомість, як частина світогляду людини, відображає тільки ті явища, які регулюються нормами права, включаючи почуття громадянськості і високої відповідальності особистості за свої вчинки і поведінку.
У правовому вихованні школярів важливо, щоб вони не тільки проходили підготовку до майбутнього дорослого правового життя, а й жили життям суспільства. Цілеспрямоване включення з урахуванням вікового статусу у справи і інтереси сім'ї, учнівського колективу, в обговорення і вирішення проблем, які хвилюють суспільство в цілому. Саме включення, тобто наділення конкретними правами, обов'язками, відповідальністю за реальні дії і їх результати, а не просто ознайомлення зі слів старших [27, 87]. За таких умов буде здійснюватись постійне тренування в якості справжніх учасників соціальної діяльності, а не роз'яснення, що і як треба буде робити у дорослому майбутньому. Беручи участь в обговоренні і вирішенні питань реального життя, діти набувають навичок роздумувати, оцінювати, враховувати докази прихильників іншої точки зору і доводити свою; отримують досвід підтримки позитивних змін і боротьби з тим, що заважає.
Для досягнення мети правового виховання і вирішення його завдань потрібно реалізувати конкретний зміст правового виховання. До конструювання змісту правового матеріалу мають місце різні підходи.
Правове виховання молодших школярів має передбачати засвоєння ними певної системи знань з основних галузей українського права: конституційного, трудового, цивільного, екологічного, земельного, підприємницького, сімейного, адміністративного, кримінального.