Як показують багато вітчизняних та закордонних досліджень, число фірм-посередників міжнародного бізнесу зростає. Це пов'язано з попитом, що постійно зростає, відновленням і поповненням асортименту продукції, розширенням і поглибленням міжнародного поділу праці, у тому числі й у сфері розподілу.
Слід зазначити особливості сучасних світових процесів, що суттєво впливають на діяльність міжнародного бізнесу в Україні: посилення монополізації та тиску на «слабкі країни» (сьогодні транснаціональні компанії контролюють до 40% світового промислового виробництва та понад 50% світової торгівлі); посилення цінової конкуренції; прискорення процесу їхнього зближення; часткова зміна якості конкурентної боротьби (через оволодіння певною кількістю напрямів унаслідок штучного ослаблення конкурентів, наприклад, на території колишнього СРСР); структурні зрушення у світовому господарстві; переважання факторів рентабельності над факторами ефективності. Існуюча практика посередництва підприємств України в міжнародному бізнесі, при всіх її позитивних аспектах має істотний недолік – фактичну відсутність на національному рівні усвідомлення ролі та місця посередників міжнародного бізнесу на ринку України та на світових ринках.
З погляду змін, які не тільки мали місце, але й розвиваються в сфері міжнародних економічних відносин, варто помітити: саме орієнтація на глобальні зміни й тенденції, їхнє прогнозування в довгостроковому режимі, а також адекватна політика нашої держави можуть привести до позитивних змін у позиції підприємств країни, а отже і країни в цілому на світовому ринку. Проте використання інструмента посередництва особливо важливо для вітчизняних промислових і комерційних структур, частина яких у чинність специфіки своєї діяльності й необхідності великих капіталовкладень не готові поки до створення власної збутової мережі за кордоном. Особливо незамінні торговельні посередники для тих вітчизняних організацій, які вперше виходять на зовнішній ринок або ж недавно почали його освоєння.
Аналіз діяльності компанії «Елеком» – зовнішньоторгової посередницької-компанії та одного із провідних постачальників рішень, продуктів і послуг в сфері інформаційних технологій у країнах СНД і Східної Європи, зокрема його дистриб’юторського напрямку діяльності, дозволив з’ясували наступні проблеми:
- конфлікти між підрозділами, особливо між підрозділами імпорту та продаж, що пов’язано із різносторонністю задач, поставлених менеджерам цих відділів;
- великі строки постачання електронних компонентів, що погано віддзеркалюється на репутації підприємства на ринку постачальників, як наслідок, дуже завелика ціна електронних компонентів серед інших, представлених на ринку;
- збільшення товарно-матеріальних запасів при одночасному зменшенні коштів, що може свідчити про погіршення продажів та завантаження складів, у зв'язку із чим підприємство змушене пропонувати клієнтам товари в кредит;
- падіння оборотності та рентабельності всіх показників;
- як наслідок цього зменшення грошової маси, необхідної для діяльності підприємства, та падіння усіх фінансових показників.
Шляхами зменшення величини та ціни товарно-матеріальних запасів можливо запропонувати:
1) продаж неліквідів по закупівельним цінам. Для цього розташувати у журналах, які видає видавничий дім «Радіоаматор», а також на сайті www.sea.com.ua інформацію про акцію;
2) більш наукове планування потреби у запасах. Для цього використовувати метод АВС-аналізу та планування потреби, більш активний пошук нових сфер застосування неліквідів та пошук нових клієнтів. Для цього залучити відділ технічної підтримки та відділ продажу;
3) більш оптимальний підбір та комплектація замовлень, більш тісна співпраця із клієнтами та постачальниками.
4) спільна робота із клієнтами та постачальниками над проектами постачання. Мета участі у проектах – одержання ціни, нижчої, ніж серед представлених на ринку, а також планомірне, розписане по декадам постачання певної партії. Слід цього – чергова партія постачання надходить на склад підприємства перед тим, як попередня вже продана. Слід цього звеличується ліквідність та оборотність товарно-матеріальних запасів та наявність грошових коштів на рахунку підприємства;
5) сумісна робота усіх підрозділів над процесом аналізу, планування, реалізації, мотивації усіх учасників та контролю імпортної стратегії.
Стратегії росту посередницької діяльності компанії «Елеком» полягає у стимулюванні основних напрямків розширення ділової активності: розширення «углиб» – сегментація існуючого ринку з метою охоплення продукцією нових споживачів з обліком їхньої купівельної спроможності; диверсифікованість збутової посередницької діяльності, тобто збут нових лінійок продуктів, освоєння нових продуктових напрямків; розширення активності «через кордон», кількісне зростання збуту нової й найбільш конкурентоспроможної продукції, що користується попитом споживачів і дає прибуток.
Досліджуючи ефективність посередницької діяльності компанії «Елеком» в контексті міжнародного бізнесу, відзначимо, що покращення її роботи базується на органічному охопленні питань керування попитом, відносин із субпідрядниками, посередницькою мережею й споживачами, аналіз технологічних, фінансових аспектів розвитку й багато чого іншого.
Комплекс усіх вищезазначених заходів приведе до ефективності управління посередницькою діяльністю підприємства «Елеком».